Az Artkartell projectspace nagy örömmel mutatja be Gresa Márton Fake it till you make it című kiállítását. A legfiatalabb nemzedékhez tartozó Gresa nevét a Birds of Cool kollektíva tagjaként ismerte meg a hazai közönség. Első budapesti egyéni kiállítása kiutat keres a tények és hazugságok agyzsibbasztó és szemkápráztató mátrixából.
Nyomasztóan és minden kétséget kizáróan benne élünk a post-truth korszakában, Gresa táblaképein pedig ennek metaforikus ketrece jelenik meg. Ugyanolyan stílusú, jólbevilágított tévéstúdiókban csinos, elegáns hírbemondók teljesen mást mondanak csatornáról csatornára, egyik szerint tudományos konszenzus igazolja a klíma változást, másik szerint nincs is éghajlati krízis. Pop artos montázsban halmozódnak egymás mellé az ellentétes állítások, a tény és a tettetés, a fact és a fake ugyanaz, úgy villódzik egymás után, azonos betűtípussal, hogy a néző elvész a fekete-fehérre lapított, stilizált, invertált beszélő fejek között. Igen vagy nem, igen-igen vagy nem-nem, rikító felületen, különféle fontokkal kiírva, állít a tagadás és tagad az állítás, egymásnak feszítve a legalapvetőbb logikai műveleteket. A delejes varázsgömb (a glóbusz sémája, az emberi network, a „világháló” jelképe) meghajlítja körülöttük a teret, a kopogós pixel betűk sorolják egymás után az igazat és a hamisat, a konszenzusnak még a halvány reményes is elvész a kollázsolt, digitális techno-pop univerzumban. Mindenki saját buborékján belül gondolkodik és ismerkedik, nem bújhat ki a skatulyából, a neki rendelt dobozból, vasarelyánus op art vonalkódokon üzletel és uniformizálódik, miközben egyetlen üzenet kikezdhetetlen, hogy az új az mindig jobb. Az értelmi zavaron a legbrutálisabb drámák sem segítenek, hiába törik egymást totálkárosra az autók, valójában csak törésteszten stimulálják a karambolt, próbabábukkal a fedélzeten, egy szimulákrum világmindenségben.
Gresa a modernizmus önkorrekciós, önfejlesztő mechanizmusa, a „Try again. Fail again. Fail better” helyett a nagyotmondó self-made-manek önbeteljesítő „Fake it till you make it” szlogenjét választja. Ezt pályakezdői önbizalomtréningként is értelmezhetjük, de metaforikus szinten többről van szó: a post-truth korában a próbálkozás és bukás kettőse (try–fail) ugyanolyan egymásba ütköző bináris oppozíciót teremt csak, mint a tények és tévképzetek, a megoldás vagy a fejlődés (fail better) reménye nélkül. Miről lehet beszélni az igazságutáni világban? Gresa válasza a folyamatos kísérletezés, a műtárgy-teremtés, újabb technológiák bevonásával. Minden új lépés egy új remény arra, hogy a szűz kéz szerencsésnek bizonyul, a megpörgetett kerék egyszer a kiútat mutató cikkelyen állapodik meg végül. Tetteti, hogy tudja mit csinál, hátha sikerrel jár: fake it till you make it.
###
Gresa Márton 1993-ban született Pápán. 2019-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A pandémia alatt hozta létre – Kármán Dániellel – a Birdhouse névre keresztelt műterem galériát a VII. kerületben. Alkotói kollektívaként (Birds of Cool) debütáltak 2022 tavaszán a Q Contemporary kiállítótermében. 2022-ben a pécsi Nick Galériában mutatkozott be, az első egyéni budapesti tárlatára az Artkartell projectspace-ben kerül sor. Budapesten él és dolgozik.
Kurátor: Rieder Gábor
Megnyitó: 2022. október 15., 18–21 óra
A kiállítás megtekinthető (telefonos egyeztetéssel: +36 30 847 5178): 2022. október 16–november 4.
Támogató: PP Center