Az Artkartell projectspace nagy örömmel mutatja be Dóra Ádám Cloud Walker című egyéni kiállítását. A legfiatalabb nemzedékhez tartozó művész új sorozatán monumentálisra növesztett, infantilis sneakereket festett meg cartoon-felhők előtt, a félabsztraktba hajló foltépítés és a laza ecsetkezelés termékeny kettősét aknázva ki. Easy pop a gomolyfelhők között.
A spontaneitás hatalmáról szóló régi művészettörténeti leckéje Leonardótól maradt az utókorra, aki a „zavaros alakzatok” hatalmáról beszélt, például a szeszélyes felhőfodrokról, amikbe az alkotói és nézői fantázia valós tárgyakat képzelhet bele. Ádám Dóra nem a pszichológiai belevetítés módszerét hozzák játékba, hiszen festett felhői nem véletlenszerűen kavarognak, hanem rendre hasonlómód tömbösödnek, megdőlő, képregény-stílusú, tejszínhab-cirkálóként úszó kumuluszként. Formájuk a légkör fizikai törvényei helyett a szándékosan ellazított, spontán automatizmusként működtetett festői formaképzés belülről fakadó szabályainak engedelmeskedik. Legfrissebb, 2022-es festményein ezek a testetlen, végtelenül könnyed, fehérlő felhőfoltok jelentik a hátteret, a colour field könnyed eleganciájával feldobott rózsaszín, narancs vagy púderszínű színfelületei között. Ezen a felhős, derűs, színes égi színpadon jelennek meg a hatalmasra növesztett sportcipők groteszk formái: óriási rücskös gumitalpak, szeszélyes szabásmintákat követő szintetikus felületek, szivaccsal párnázott elemek és stabilizáló műbőrhidak, egymás keresztező fűzők és vidáman pöndörödő masnik. Az elnagyolt tömbökként felvázolt, darabos sneakerekből rendszerint vékony bokák állnak ki, illetve viselőjük nadrágjának szegélye a kép legtetején. Az cipőtulajdonos mindig láthatatlan, mint a Tom és Jerryben az emberi szereplők. Mintha a lábbelik viselője más, fensőbb szférából érkezett volna – isteni csodaként vonul a felhők között a mi földközeli békaperspektívánkból nézve.
Az épített környezet és a redukáló absztrakció, a geometria és az organikus kifejezésmód kettősét kutató Dóra Ádám 2020-ban, a pandémia alatt figyelt fel a sportcipők különös jelentőségére. A 80-as évekbeli UV-színeket hi-tech formatorzításokkal továbbfejlesztő sneakerek rikító „jelenésekként” tűntek fel a karantén alatt kiürült utcákon átsuhanó járókelők lábán. A kényszerű otthonlétből kivirágzó leisure fashion találkozott a funkcionális sportlábbeli-ősön rég túlmutató, sokszor stílus-statement szerepet betöltő sneaker-tupírozással. Dóra Ádám bizonyos távolságtartással, rajongás nélküli, szinte tudományos érdeklődéssel vizsgálja a sportcipő-kultúra társadalmi tendenciáit. „Az elmúlt évek trendjeiben – mondta a sorozat születésekor – a klasszikus időtlen színek és szabások keverednek a legújabb, szándékosan méretpontatlan és extrém fazonokkal, futurisztikus elemekkel. Ez a vizualitás egyszerre a szabadság érzetétét tárja elénk, ugyanakkor a jelenlegi bizonytalanságot, a határok elmosódását is megidézi. Az elmúlt években az eleganciát felváltó praktikum és kényelem mellett kialakult egy sajátos, újszerű esztétika, amely az ugly, a trash, az aránytalanság fétise. A logók, brandek üzenete sohasem látott méreteket öltött. Új vizuális világendet állítottunk fel ezekkel a termékekkel, amelyek ma már emberek felett álló isteni tulajdonságokkal lettek felvértezve.” Dóra Ádám legfrissebb, az Artkartell projectspace-ben kiállított akrilfestményei és filctollképei ezen a vonalon haladtak tovább, egyre magasabbra, az égbolt irányába, hogy a talpszerkezetek és szabásminták rajzolatai párbeszédbe elegyedhessenek a cartoon-felhőkkel, az easy pop legnagyobb dicsőségére.
###
Dóra Ádám 1993-ban született Vácott. Bár csak 2017-ben végezte el a budapesti Képzőművészeti Egyetemet, azóta számos egyéni és csoportos kiállításon szerepelt már festményeivel. Legfiatalabb jelöltként került be a 2021-es Esterházy Art Award kiállítására a Ludwig Múzeumba, majd ennek nyomán idén már az eisenstadti Esterházy Kastélyban mutatta be legújabb sorozatának egyes alkotásait. 2022-ben szintén beválasztották a STRABAG short listjére. Budapesten él és alkot.
Kurátor: Rieder Gábor
Megnyitó: 2022. szeptember 14., 19–21 óra
A kiállítás megtekinthető (telefonos egyeztetéssel: +36 30 847 5178): 2022. szeptember 15–október 7.
Támogató: PP Center