Az Artkartell projectspace örömmel mutatja be Losonczy István, Írisz című egyéni kiállítását.
Losonczy, a néhol szürrealizmusba hajló, minuciózusan kidolgozott, realista képei mellett káprázatos utat tett meg a minimalista színmező festészetben.
Korábbi absztrakt sorozataiban a vászon szövését követve hozott létre motívumokat és alkalmazta színeit, melyek közt, hogy a valőrök a leginkább érvényesülhessenek, minimálisra csökkentette a tónuskülönbséget. Színkutatásaiban a színtér teljessége jelenik meg: a kékből az ibolyán keresztül a rózsaszíneken át eljut a vörösig, a vörösből az okkereken át a zöldig majd a türkizeken át vissza a kékig.
Az Artkartell projectspace-ben látható Színerőmű-sorozatban immár erőteljes tónuskülönbségeket (is) alkalmaz, ami miatt fiktív festői mélységtér új dimenziója jelenik meg.
A színek legvilágosabb és legsötétebb fokozatait hét tagú skálán osztja be, így mindenhol megjelenik egy középső, telített színérték, ami pontosan egyenlő távolságra van a szélsőktől. Ez a szimmetria adja a színpompás képek bámulatos harmóniáját.
A színkörök megfestése mögött technikai bravúrok is rejlenek: a száradás miatt csak folyamatos munkával, rövid alvásidők beiktatásával lehetséges a színköröket úgy megfesteni, hogy a találkozásoknál ne alakuljanak ki törések (giornata-vonalak).
Az előre, pontosan kikevert (és üres tubusokba visszatöltött) színsorokból, a színkörökkel egy időben, azokkal párhuzamosan készülnek a színoszlopokat, színcsöveket ábrázoló képek, ám ezeket nem ecsettel, hanem glettvassal vagy spaklival rakja fel a szín-szürkére alapozott vásznakra.
A szín-kutatások során kikísérletezett festészeti technikák már a korábbi figuratív képein, például a Szombathelyi képtár állandó gyűjteményében látható Balatoni platánsoron, illetve a szarvasos képén (Erdő 3.) is megjelentek, de a legutóbbi időben készült, egy lendülettel festett plein-air festményein is ezeket alkalmazza.
A szigorú szisztéma metafizikai magasságokba emeli a képeket. Holisztikus egység nyilvánul meg a színkörök teljességének fiktív tereiben. Méltóságot és zárt rendszerszerűséget sugároz szisztematikus fegyelmezettségük. Egy színből indulnak és ugyanoda térnek vissza, miközben tónuskülönbségek apró lépéseivel hatalmas utat jár be az alkotó.
Rendkívüli élmény elkísérni őt ezen az úton.
Losonczy, a néhol szürrealizmusba hajló, minuciózusan kidolgozott, realista képei mellett káprázatos utat tett meg a minimalista színmező festészetben.
Korábbi absztrakt sorozataiban a vászon szövését követve hozott létre motívumokat és alkalmazta színeit, melyek közt, hogy a valőrök a leginkább érvényesülhessenek, minimálisra csökkentette a tónuskülönbséget. Színkutatásaiban a színtér teljessége jelenik meg: a kékből az ibolyán keresztül a rózsaszíneken át eljut a vörösig, a vörösből az okkereken át a zöldig majd a türkizeken át vissza a kékig.
Az Artkartell projectspace-ben látható Színerőmű-sorozatban immár erőteljes tónuskülönbségeket (is) alkalmaz, ami miatt fiktív festői mélységtér új dimenziója jelenik meg.
A színek legvilágosabb és legsötétebb fokozatait hét tagú skálán osztja be, így mindenhol megjelenik egy középső, telített színérték, ami pontosan egyenlő távolságra van a szélsőktől. Ez a szimmetria adja a színpompás képek bámulatos harmóniáját.
A színkörök megfestése mögött technikai bravúrok is rejlenek: a száradás miatt csak folyamatos munkával, rövid alvásidők beiktatásával lehetséges a színköröket úgy megfesteni, hogy a találkozásoknál ne alakuljanak ki törések (giornata-vonalak).
Az előre, pontosan kikevert (és üres tubusokba visszatöltött) színsorokból, a színkörökkel egy időben, azokkal párhuzamosan készülnek a színoszlopokat, színcsöveket ábrázoló képek, ám ezeket nem ecsettel, hanem glettvassal vagy spaklival rakja fel a szín-szürkére alapozott vásznakra.
A szín-kutatások során kikísérletezett festészeti technikák már a korábbi figuratív képein, például a Szombathelyi képtár állandó gyűjteményében látható Balatoni platánsoron, illetve a szarvasos képén (Erdő 3.) is megjelentek, de a legutóbbi időben készült, egy lendülettel festett plein-air festményein is ezeket alkalmazza.
A szigorú szisztéma metafizikai magasságokba emeli a képeket. Holisztikus egység nyilvánul meg a színkörök teljességének fiktív tereiben. Méltóságot és zárt rendszerszerűséget sugároz szisztematikus fegyelmezettségük. Egy színből indulnak és ugyanoda térnek vissza, miközben tónuskülönbségek apró lépéseivel hatalmas utat jár be az alkotó.
Rendkívüli élmény elkísérni őt ezen az úton.
###
Losonczy István 1967-ben született Budapesten. 1987-95 között a JPTE BTK-n majd magyar-művészettudomány és rajz szakon majd a Képzőművészeti Mesteriskolában festő szakon tanult Konkoly Gyula csoportjában. 2004-ben szerzett DLA-t festészetből, témavezetője Keserű Ilona volt. 2006 óta oktat a PTE MK festő tanszékén, 2017 óta habilitált oktató a festészet szakmai főtárgy mellett anatómiát, színtant és festészeti anyagismeretet tanít, valamint a doktori iskolában tart szemináriumot. 1993 óta számos csoportos és önálló kiállítása volt Magyarországon és külföldön egyaránt.
Losonczy István 1967-ben született Budapesten. 1987-95 között a JPTE BTK-n majd magyar-művészettudomány és rajz szakon majd a Képzőművészeti Mesteriskolában festő szakon tanult Konkoly Gyula csoportjában. 2004-ben szerzett DLA-t festészetből, témavezetője Keserű Ilona volt. 2006 óta oktat a PTE MK festő tanszékén, 2017 óta habilitált oktató a festészet szakmai főtárgy mellett anatómiát, színtant és festészeti anyagismeretet tanít, valamint a doktori iskolában tart szemináriumot. 1993 óta számos csoportos és önálló kiállítása volt Magyarországon és külföldön egyaránt.
###
Megnyitja: Várkonyi György
Kurátorok: Bánki Ákos, Pátkai Marcell
A kiállítás megtekinthető (telefonos egyeztetéssel +36 30 847 5178): 2023. szeptember 28 - október 24.
Támogató: PP Center Üzleti Központ
Megnyitja: Várkonyi György
Kurátorok: Bánki Ákos, Pátkai Marcell
A kiállítás megtekinthető (telefonos egyeztetéssel +36 30 847 5178): 2023. szeptember 28 - október 24.
Támogató: PP Center Üzleti Központ