Kis Róka Csaba

Federation of decomposed organs and stripes. 2021. október 29–november 26.

Az Artkartell projectspace örömmel mutatja be Kis Róka Csaba legfrissebb, az elmúlt másfél évben készített képeiből válogatott egyéni kiállítását. A Federation of decomposed organs and stripes című tárlaton a jólismert, lassan középgenerációssá érő festőművész egész új hangon szólal meg, belevonva a csíkok rendjét és rendezetlenségét organikus esztétikai világába.

Kis Róka Csaba festészetét a „budapesti horror színtér” egyik összetéveszthetetlen, meghatározó hangjaként ismeri a műértők köre. Vérbő, zamatosan festői, klasszikus reminiszcenciákkal teli életművét a 2010-es évek elején a morbid, allegorikus, barokk intonációjú férfifigurák, majd az évtized vége felé a szürreálisan elfolyó rémarcok határozták meg. A horrorisztikus motívumkészlet ellenére Kis Róka fókuszában nem az emberi szenvedés vagy a borzalom természetének elemzése állt, hanem a képépítés autonóm rendszerérének vizsgálata egy egészen abszurd, már-már karikaturisztikusan patologikus témakör kontrasztos laboratóriumában. 2020-ban egy új korszak vette kezdetét munkásságában. A morbid emberi-állati töredékek megmaradtak, néha kivehető testrészekként (szemekként, fogsorként), néha szürreálisan elfolyó absztrakt organizmusokként, de megjelent egy újabb, meghatározó képi elem: a vizesbázisú zománcfestékkel felhordott zebramintás motívum. A maszkolással kialakított – peremein tépett kollázsszéleket idézően megfolyó – csíkozás meghatározza az új korszak termését. Kis Róka spontán módon építkezve kombinálja bele a kép terébe a sávokat, változatos sziluettű mezőket hozva létre belőlük, amihez társulhatnak a korábbi organikus foszlányok és maradványok. A hűvösen absztrakt, már-már elegáns mintázat és a zsigerig ható szürreális részletek szövetségéből dekomponált együttesek születnek, követve az egyes festmények öntörvényű „kompozíciós elveit és elvtelenségét”. A csíkozás termékeny asszociációs mezőt teremt, helyenként széttört üvegként csörömpölve hullik alá, máshol simogatnivaló zebraszőnyegként terül el, hol a vonalkódok rácsrendszerét idézi meg, hol Vasarely op art szemkápráztatását, hol Vajda Lajos kései szénrajzainak pusztító örvényeit. Ezekkel a jelentésrétegekkel konfrontálódnak az organikus részletek, a megrepedő óriáspeték, a kígyózó gyöngybelek, a kocsányokon lógó szemek és az elszabadulva csattogó állkapcsok. Mindehhez egy hűvös, hengerelt, sokszor színátmenetes, semleges háttér jelenti a lautréamont-i „boncasztalt”. A festmények esztétikai hibriditása olyan művészi eszköz, ami szándékosan kényszeríti egy képtérbe az egymást taszító esztétikai minőségeket. A másnemű vizuális elemek – valami festői csoda révén – mégis jól megférnek egymással, úgy rétegződnek egymásra, hogy együtt egy komplex egészet tudjanak alkotni. „Annyira sokrétű az élet – magyarázza Kis Róka a képi hibridek egzisztenciális hátterét –, hogy a kép is befogadhat magába sok mindent.”

###

Kis Róka Csaba 1981-ben született Székesfehérváron. 2008 óta rendszeres szerepel figurális, groteszk-morbid festményeivel a magyar művészeti színtéren. Egyéni kiállítása volt meghatározó budapesti galériákban (2011, 2013, 2016: acb Galéria, 2014: Trafó, 2020: AQB) és számos külföldi helyszínen, Hollandiában, Svájcban, Ausztriában és az Egyesült Királyságban. Budapesten él és alkot.

Kurátor: Rieder Gábor

Megnyitó: 2021. október 29., 19–21 óra

A kiállítás megtekinthető (telefonos egyeztetéssel: +36 30 847 5178): 2021. október 29–november 26.

Támogató: PP Center

— Artkartell

2021. október 22., péntek 14:48
támogatók